06 Bijzondere werkzaamheden
 >  Voorkom het raken van K&L bij het aanbrengen van een verkeersbord
Introductie

In deze toolbox besteden we aandacht het voorkomen van het raken van K&L bij het aanbrengen van een verkeersbord. De aanleiding voor dit onderwerp is een aantal (bijna-)ongevallen bij andere aannemers. 

Een voorbeeld van een (bijna-)ongeval

Tijdens het plaatsen van een bord in een berm is met een grondpot een voedingskabel van de openbare verlichting geraakt. De medewerker die de grondpot plaatste, constateerde dat er een rookpluim uit de grondpot kwam. Toen hij de grondpot verwijderde kreeg hij een schok in zijn armen.

De vermoedelijke oorzaak is dat een stalen grondpot door een voedingskabel van de openbare verlichting is geslagen. De voedingskabel lag niet diep genoeg in de grond. Later is er geconstateerd dat 10 meter verderop de voedingskabel al boven de grond uit kwam met een mof, vermoedelijk als gevolg van een eerdere kabelbreuk.



Grondpot
Geisoleerd stootijzer
Grondpot
Aanwezigheid van kabels i.v.m openbare verlichting.
Aanwezigheid van kabels i.v.m. een stroomkast. 
Risico's > Wat kan er gebeuren?
  • Letsel door elektrocutie.
  • Schade aan K&L (herstelkosten).
Maatregelen > Wat kun je doen?
  • De werkvoorbereiding bekijkt welke locaties een verhoogd risico vormen. Als het mogelijk is, wordt een grondpot/verkeersbord in de werkvoorbereidingsfase 'verplaatst' naar een locatie met een lager risico.
  • De werkvoorbereiding informeert monteurs over risicovolle K&L die zij gesignaleerd hebben en die onvoldoende verlaagd kunnen worden. 
  • Monteurs schouwen voorafgaande aan het plaatsen van elke grondpot de omgeving.
  • Monteurs maken gebruik van geisoleerde stootijzers.
  • Monteurs 'prikken' een aantal keer op de locatie van de grondpot. 
    • Geen terugslag = waarschijnlijk geen kabel of leiding.
    • Verende terugslag = mogelijke kabel.
    • Harde terugslag = mogelijke leiding.  

Bij twijfel: geen grondpot plaatsen!

Maar wat als het toch mis gaat?

  • Zorg altijd eerst voor je eigen veiligheid. Raak een onder spanning staand slachtoffer niet aan.
  • Informeer je uitvoerder.
Ligging kabels en leidingen
Diepteligging kabels en leidingen
Discussie > Bespreek het met je collega’s!
  • Ik heb altijd een geisoleerd stootijzer in de bus liggen.
  • Prikken kost te veel tijd, want het risico dat je een kabel of leiding raakt is erg klein.

Scan de volgende code met de app om deze toolbox te bekijken.